torstai 24. tammikuuta 2013

A La Carte Lapland

Joo no mie kerron teille siitä minun työssäoppimisesta. Yritän kertoa lyhyesti:D
Käytiin Heissin kans Perhe-Luoston päällä!
Nää oli näitä hetkiä , jolloin mie nautin tästä työstä.
Kaks ekaa päivää meni esivalmistelu töissä. Vipe ja Maiju lähti Enontekijöllä käymään ja me jäätiin ieevan ja Jänzin kans Luostolle puuhommiin. Laitettiin neljään A La Carte Laplandin huvilaan puut sisälle ja ulos. Tehtin palion muitaki hommia, eikä meijän työnteosta meinannu tulla mitään! Toinen päivä oli hieman kivempi. Jönzin kans laitettiin rekiä ja kelekkoja järjestykseen ja lopulta lähettiin isolla porukalla lämmitteleen kelkkoja reitille.     Viikon ajan mie sitte kuljin kotoa käsin Luostolle, muttako yks sunnuntai ei bussi aamulla tullukkaan ja jouduin tilaan taksin karhuun, nii päätin muuttaa Luostolle.
Hovin työvaatteet!
Joka päivä oppi aina jotain uutta. Oppi tuntemaan enkkuja ja suomalaisia, oppi avaamaan suunsa ja olemaan omatoiminen. Joskus meinas into loppua kesken, ko oli viiettä päivää peräkkäin Perhe-Luostolla ja kolmatta kertaa tarjoilemassa sielä! Onneksi minun lempparienkut jakso aina piristää!
Flying reindeerin työvaatteet:D
Luostolla, ko asuin niin pystyin tekemään pitempää päivää ja yks päivä mulla oliki semmonen että ensin aamulla olin toimintapaikalla yheksästä kolmeen-neljään. toimintapaikan jälkeen minut pyyettiin Luoston Hoville töihin ja tottakai mie suostuin, koska 6-7 tunnin päivä oli minun mielestä liian lyhyt! Kävin äkkiä suihkussa, laitoin itteni ja juoksin Hoville. Olin Hovilla sitte siihen seittämään asti ja ennen seittämää multa tullaan kysymään, että haluaisinko lähtiä illalla yheksän aikaan kelkkasafarille peräoppaaksi. No miehän reiphana tyttönä suostuin. Seittämältä juoksin takasin Taikaan ja tehin mulle ja Jönzille ruuan. Puol ysiltä heitin kamppeet niskaan ja menin Safaritalolle odottamaan asiakkaita. Tehin tunnin safarin ja menin takasin Taikaan, että alan nukkumaan. No nää meijän mökin täysikäset sitte lähti henksubileisiin ja jäätiin sitte alaikästen kans viettään rauhaisaa iltaa. Loppujen lopuksi pääsin nukkuun vasta joskus kolmen neljän aikaan.

No otettiin me joskus ihan vakavasti nää hommat!
Terminaalilta löyty vaan kaikkia kivvaa!
Pääsin sitte palkalliseksi, ko olin saanu tunnit täyteen. Ja toinen palkallinen päivä oli aika sähläystä. Olin ensin Jaakkolan porotilalla pyörittämässä minikelkkaa ja opastamassa isojen kelkkojen kans. Mulle tulee soitto Beniltä (brittityöntekijältä), joka olis tulossa hakemaan minua safaritalolle, että otan kelkan ja ajan santalle (toimintapaikalle) ja vaihan Ben H:n kans paikkoja. No Ben vein minut sitte Polariksen tykö, jonka se joutu vetämään käyntiin, koska minun selkä ei kestäny enää yhtään vetämistä. (olin rikkonu minun selän, ko revin jäätynyttä rekeä irti maasta ja rikkinäistä rekeä pois bensa-auton tieltä) No tää polle ei pysyny käynnissä ja koska Ben oli jo lähteny, juoksin safaritalolle ja otin ensimmäiset Lynxin avaimet mikkä sain. Sain sen Lynxin startista käyntiin ja ajoin niin nopiaa santalle, ko rajotukset anto myöten.
Santalla sitte minun piti ajaa asiakkaita bussilta, santalle ja sitä hommaa teinki sitte koko loppupäivän. Palkallisena kerkesin olla viis päivää mutta sain reilut 550e palkkaa, mikä on minusta ihan hyvin:)
Danin ja minun taideteos tauolla!
Jönzin kans sitte saatiin tietää, että päästään ens jouluna palkalliseen työharjotteluun! Mikä on ihan huippu hyvä, koska ollaan kuitenki oltu jo kaks sesonkia sielä töissä.
Jouluaattona aamulla oli tarkotus lähtiä yöksi kotiin. Lähinki jo mökille, mutta sain äkkilähön takasin Luostolle, koska mulle soitettiin, että mie olisin santalla ajamassa kelekkaa aamu yheksästä. Kerkesin huimat viis tuntia olla perheen parissa ja lähin takasin Luostolle.
Mulla ois loppunu työsopimus 25. joulukuuta, mutta tehinki kaks päivää ylinmäärästä, koska minua tarvittiin. Purettiin paikkoja ja hajettiin kelkkoja toimintapaikoilta ja teltalla tyhjennettiin vitun monta säkillistä haalareita ja kenkiä takasin omille paikoilleen.
Viimisissä henksubileissä sitte päästiin me alaikäsetki käymään, koska tottakai haluttiin sanoa heipat briteille, jotka lähtis seuraavana päivänä.
Uus vuosi vietettiin Jönzin kans hienojen ihmisten parissa Luostolla!
Nyt sitte olen menossa uuestaan Luostolle työssäoppimaan helmikuun 18.!
Ainii ja sain minun työssäoppimisen näytöstä 3 eli kiitettävän. :)

-Fairytale

3 kommenttia:

  1. ja se oli kyllä mahtava päivä ku ajeltii siellä Perhe-luostolla!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Antasin mitä vaan, että saisin sen päivän takasin! <3 Ja sen pyropäivän! ja kaikki! Noei en ehkä ihan kaikkia, mutta nuo tähtihetket:))

      Poista